Rutiner...?

Vi fick hjälp av Bvc-sköterskan med Viras grepp,varvade amning med bröstmjölk i flaska&ersättning så mina köttsår är nu läkta ;)
De senaste tre dagarna har vi snittat på 1-2 
flaskor ersättning om dagen (att ersätta alla mål är 6 flaskor a 90 ml för en nyfödd) och det känns bra för vår del,min mjölk verkar inte gottig nog som sagt och jag har hellre en nöjd bebis med lite ersättning än en ledsen bebis på bara bröst. Den första tiden har inte varit någon bebisbubbla,gud så bräcklig&ledsen jag har varit...


Vi har alltså kommit ifrån gallskriken&vaken tjej natten igenom. Såhär har det ungefär sett ut de senaste dagarna,hoppas det håller i sig:
21-22   Amning
00-01 Ersättning
01-04 SOVA!
04- Liggamning i sängen,Fredrik sover oftast kvar på soffan. 
Växlar sida och halvsover om vartannat, vaknar för dagen gör vi mellan 09-11.
Funkar bra för oss. Både jag&Fredrik har vant oss vid osammanhängande sömn,2 timmar är liksom världens boost.
Men inatt var fröken vaken och knorrig 02-04.30 där varken bröst,ersättning,blöjbyte,massage eller hud mot hud hjälpte. Först när jag gick ut till soffan med henne somnade hon som en stock vid tutten...

Igår tog vi första bilturen efter att vi kom hem från BB. Nästan 3 timmar hemifrån och hon sov hela tiden,hurra!

Kommentarer
Postat av: Lisa (braintab)

Enligt min erfarenhet är det alltid lite (eller mycket) kaos de första tre månaderna. Ingen dag är den andra lik och magen strular så gott som på alla bebisar. Eller så är de missnöjda utan tydlig anledning. Så jag kan säga att jag längtar liiite tills dessa första tre månader har gått, samtidigt som jag försöker fånga dagen. ;) Hon är hemskt fin eran lilla Vira. Kram

Svar: Verkar så! Håller med ;)
Li Blom

2015-05-26 @ 16:32:28
Postat av: Emelie Löf

På amningsutbildningen vi gått så sa de att bebisar inte kan producera melatonin förrän vid 3 månaders ålder, så innan dess har de liksom ingen dyngsrytm. Om de sover på natten så är det i så fall bara slumpen/tur. Men skönt att ni ändå verkar börja hitta någon slags rutin och får lite sömn! Hon ser så mysigt ut på bilderna :) återstår att se vad vi får för en bebis, snart är väl vi i samma sits ;)

Svar: Åh låter bra med amningsutbildning! Ja nu är det nära,lycka till när det är dags :D ♡ Kram
Li Blom

2015-05-26 @ 18:46:00
Postat av: Emelie Löf

Västmanland liggee sämst i statistiken när det gäller amning så de satsar hårt på amningsutbildning. 3 träffar á 2 timmar där de går igenom alltifrån hur kroppen fungerar, vad som påverkar mjölkproduktionen, hur man kan tyda bebisens signaler, bebisens grepp, vanliga problem, problemlösning och hjälpmedel. Jag tycker det har varit super, har lärt mig jättemycket! Skulle ha känt mig helt lost annars, får ju liksom inte nån info nån annanstans ifrån. Det pratas så mycket om att förbereda sig inför förlossning men tiden efter läggs det inte lika mycket krut på.. :/

Svar: Låter galet bra!! Så besviken på vår föräldrautbildning... Oengagerad BM som visade filmer och gick ut ur rummet... ingen dialog eller diskussion. Skulle vara 4 tillfällen X 2 timmar men blev totalt 5 timmar för vi fick "sluta tidigare" varje gång..
Li Blom

2015-05-27 @ 18:20:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0