Ny kategori: Frågor&svar

I den här kategorin kommer jag svara på frågor,jag får av ER läsare,på jobbet och av vänner och bekanta!

När ska man äta innan/efter träningen?
Det beror på vad du ska träna! Men att ha ätit ett mål mat 1-3 timmar innan träningen brukar funka vare sig du ska styrketräna eller konditionsträna för att du ska få en jämn ström av energi samt inte vara "proppmätt". Har du ätit för mycket innan kan det ta lång tid att bryta ned maten-du blir trött och dåsig! Detta gäller även snabba kolhydrater innan träningen-energin dippar lätt under passet.
Själv brukar jag oftast träna mellan frukost och lunch och fylla på med frukt/ett glas mjölk och några mandlar precis innan träningen för det finns inget värre än att bli akut hungrig under ett pass!
Om träningen inte ligger mellan måltiderna så kan ett större mellanmål som en grov smörgås smarrigt pålägg/fil+müsli/smoothie  vara bra innan träningen!

Fyll på med protein och kolhydrater efter avslutat pass,helst inom 30 min! Här funkar snabba kolhydrater bättre!
Jag äter lunch/middag direkt alternativt proteindrink på mjölk,bär och proteinpulver eller 2 råa ägg+några riskakor och 1-2 timmar senare middag/lunch
Har hört om människor som tycker att dom är "duktiga" när dom inte äter efter träningen vilket är det dummaste jag hört.... Gratis nedbrytning och försämrade resultat till dig! Träningen blir totalt onödig och du skadar bara dig själv-Ät efter träning!

För några veckor sedan hade jag en kund vars energi tog slut ca 8 min in i passet.
Jag hade visserligen satt ihop ett jobbigt pass men denna kund brukar ge allt oavsett!
Min fråga blir då givetvis: Vad har du ätit innan?
Det kröp då fram att lunchen intagits kl 11,fika på jobbet kl 15-gräddtårta, och 1 banan innan passet- klockan 17!!!!
Inte så konstigt att energin tog slut,6 timmar sedan den senaste riktiga energin för på gräddtårta kommer man inte särskilt långt...
Du skulle ju aldrig tanka bilen med vatten eller hur? För det är helt värdelös energi. Stoppa rätt bensin i bilen ananrs kommer du inte särskilt långt! ;)

Kommentarer
Postat av: Therese

Hej Li!

Jag har en träningsfråga till dig. Vad anser du är den bästa träningen för en 39- årig grabb som vill se så stora resultat som möjligt att gå ner i vikt på två veckor? Han tänker utesluta kolhydrater i kosten.

kram Therese

2013-07-17 @ 00:14:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0