"Dålig"

Tänkte gå till gymmet och köra crosstrainer och jogga lite på bandet... Struntade i det och gick till spåret med Lill-babs istället. 2 km till spåret-6 km jogging-2 km hem.
37 minuter tog det att jogga 6 km... Inte så bra men jag är inte missnöjd. Jag är ingen löpare och vill inte vara det heller. Jag vill bara ta mig runt-och visst vill jag bli bättre! (När jag gick på högstadiet kunde jag inte springa 200 meter i sträck... Då kändes det som att en elefant satt på bröstet och jag hade astma-medicin. Idag känner jag inte av några problem och jag behöver ingen medicin!)
Jag har svårt att pressa mig själv när jag springer i naturen... Jag får inte upp farten som jag får på löpbandet (då kan jag iochför sig ha översikt på tiden,längden och hastigheten,terrängen)
Nu hade jag iochför sig Lill-babs med mig,en hund som inte är van vid längre promenader och är av en ras som inte ska övermotioneras. Jag vågade inte "dra på" för jag vågade inte släppa henne lös utan hade henne i kopplet,jag höll i öglan. Hon höll en bra tempo och sprang nästan hela koppellängden före mig! Duktig tjej,det är mer krut i henne än vad jag tror helt klart! Mer än i mig uppenbart ;)

6 km på 37 minuter ger mig en dålig kondition på min konditionsnurra (som man får vid HPB)
Det känns inte så kul men tanke på att det är den näst sämsta konditionen...
-Mycket dålig kondition
-Dålig kondition
-Ganska bra kondition
-Bra Kondition
-Mycket bra kondition
Men jag känner mig inte så dålig. Speciellt eftersom jag har inte så många kompisar som skulle springa så himla mycket fortare...
Ja jag kan ju bara bli bättre eller hur? Men som sagt... jag gav inte riktigt allt och skulle inte göra det när Lill-babs är med. Förhoppningsvis kan jag förbättra tiden snart så kanske jag får lite bättre självförtroende! :)

Kommentarer
Postat av: Malin

Hej Li - Lill-Babs "mormor" här :)



Har ju sett din blogg en tid och kunde inte låta bli ge ett tips nu när du skrev om shar-pei och motion.

Du behöver inte vara orolig. Shar-pei klarar galant av att motioneras som vilken annan hundras som helst. Skillnaden är att en shar-pei inte klättrar på väggarna om den inte får massor motion varje dag - däremot så klarar den det galant och mår bra av det. Lill-Babs mamma Puma promeneras minst 3 timmar varje dag (ofta mer)och med det även lite kutande mm. Hon älskar även att springa bredvid cykel, men tyvärr cyklar vi inte så ofta som hon vill för det är för mycket asfalt. Grusvägar är bättre för tassar och ben. Jag lovar att Lill-Babs orkar längre än er, om det bara inte är för varmt ute. Värme är värre och kan vara jobbigt för en tyngre ras med lite kortare nos, men är det svalt ute så kör på - även Lill-Babs mår bra av en rejäl motionsrunda.Så var inte rädd för att er gosehund ska få för mycket motion. En vältränad hund är en välmående hund. Pussa den vackra från mig och Puma



Hälsningar Malin & Puma

2009-07-11 @ 12:03:38
URL: http://www.heffaklumpens.wordpress.com
Postat av: stina

Vad har du för snurra?

Sån vill jag också ha.

Vet du, precis så som du beskriver att du kände på högstadiet känner jag också jämt.

Visst jag har inte bra kondition men ändå kan jag orka ganska mycket ibland.

men just när jag springer - inte på spinning - så får jag svårt att andas, fredrik tror jag har ansträngnings astma som han också har haft..

Men för din del, har du bara tränat upp din kondition så den har försvunnit eller har den vuxit bort med åldern?



Varför är det så att man inom vissa motionsaktiviteter klarar av betydligt mer än till exempel löpning för mig?

Jag klarar powerwalk, spinning och crosstraining men aldrig löpning..

Känn ingen press på att du måste kunna svaret här som någon forskare men du verkar ju ändå kunna en hel del om jag säger så ;)

2009-07-12 @ 14:18:12
URL: http://stinasohlberg.blogg.se/
Postat av: Stina

2009-07-12 @ 22:15:41
Postat av: Stina

Jag har samma problem fortfarande .. fast man slutat högstadiet .. efter typ 200 m så går det inte, astman pallar inte. Å det är skumt, för jag kan gå i högt tempo å få upp ett riktigt flås i över en timme, men så fort jag börjar springa så händer nåt :/

2009-07-12 @ 22:17:11
URL: http://stinakampe.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0