Förlovning=bröllop?

Jag har snart varit förlovad i 1 år och 1 månad. Enligt vissa bör jag börja planera bröllop.
"Förlovar man sig så ska man gifta sig inom 1 år"
Jag hoppas att de människorna som tycker det här också tror på dessa 3 punkter:
-Man kan inte bo ihop innan giftermål
-inget sex före äktenskap
-att alla barn som föds utanför äktenskapet är oäktningar och är inte lika mycket värda som barn som inte är födda i synd.
Det här punkterna är ungefär lika förlegade och gamla som "förlovar man sig så ska man gifta sig inom 1 år".
Jag tycker att det är ganska konstigt att man kan vara ihop i 5,10 eller 15 år men så fort man förlovarar sig måste man börja planera bröllop!
Personligen ser jag inte en förlovning som en transportsträcka till giftermål utan  som ett löfte till varandra att man SKA gifta sig i framtiden men det spelar ingen roll om det är om 3 år eller om 15 år. För mig är ringen ett tecken på att man hör ihop,man lovar varandra och man visar för världen att det är vi två. Ringen i sig är ett stort löfte för mig och jag vill gifta mig i framtiden men det är inte säkert. Skulle i så fall vara en jättefest för att fira våran kärlek,själva cermonin,pappersarbetet och namnbytet är inget jag är direkt sugen på (jag skulle ALDRIG byta ut SKARP)!
Men vad vet jag,jag är oäkting!

Kommentarer
Postat av: madelene

idomin låter fantastiskt. Jag förstår vad du menar med förlovningsgrejen, jag blev bara lite avskräckt när alla förlovade sig när dom var femton. Det känns som att förlovning nu för tiden inte är något speciellt, utan nåt som man bara bestämmer sig för. Plus att fredrik ju måste fria annars blir det inget. Vadå "tro" på olika punkter, för mig har det inget med religion att göra, jag tycker bara inte att man ska vara förlovad i tio år innan man gifter sig... i så fall borde ju du också "tro" på äktenskap och giftemål eftersom du är förlovad, eller hur? :)



Hörs i morron, ni skulle väl till gurra?

Själv ska jag hälsa på mor och far!

2008-08-29 @ 19:50:33
Postat av: sarah

Jag trodde det var 6 månader efter förlovning jag :P



Jag tror jag håller med dig till 100% på dessa punkter faktit. Samtidigt som jag känner stark avsky för folk som tar förlovningar för lätt.. (hur många som helst som jag känner förlovar sig om och om igen, lika hastigt och lustigt varje gång, det blir tråkigt, ospeciellt osv.).

2008-08-29 @ 20:20:29
URL: http://dementedwhore.blogg.se/
Postat av: Starlet

Jag är också oäkting ;) och jag tycker som du. Förlovning för mig är ett sätt att ta förhållandet till nästa nivå utan att behöva göra nåt för drastiskt, haha. Sen kan man ju gifta sig nån gång, om man nu vill det.

2008-08-29 @ 20:53:53
URL: http://starletspalace.blogg.se/
Postat av: ..:Sarah:..

från en oäkting till en annan.



förlova sig gör man ju om man ska gifta sig.. det är ju en FÖR lovning till nån.

men när man väljer att göra det är en annan femma. jag är ju förlovad, men bröllop det kommer sen, nån gång när vi har tid, lust och ekonomi för de.



inte nu...



2008-08-30 @ 14:44:41
URL: http://sarahlinnealarsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0