Vi måste börja någonstans!

(Skulle kunna diskutera,vrida&vända på detta i dagar men jag börjar såhär,hoppas ni förstår vad jag menar)

Gick bananas när Hm hade 3 för 2 och nu är Virans basgarderob uppdaterad inför vintern och våren. 
Festade loss på ett par rosa tights,jag älskar rosa men blir så jäkla anti när det förväntas att tjejer ska bära rosa.
När vi inte visste vad som låg i magen var många besvärade. 
"Men det blir ju så svårt att shoppa"
"Neutrala färger är så tråkigt".
Neutralt?
Jag köpte randigt,rutigt,djurmönstrat,gult,grönt,svart (ääälskar svart på barn),vitt,rött och ja,rosa! Hemska tanke att ha rosa om det blivit en pojk va?! Det finns ingen färg som tillhör ett kön!!
Om vi redan under spädbarnstiden klär våra döttrar som 
prinsessor i rosa,klänningar med spets och volanger,vad händer när de börjar uppfatta sig själva? Som små prinsessor som ska vara "fina"? I klänning är du dessutom  mindre rörlig, för vem försöker vi lura,du leker inte lika fritt i klänningen med puffärm som du gör i shorts&tshirt...
Det här med att pojkar har blått&flickor har rosa måste bort! 

Självklart kommer hon få välja själv när hon intresserar sig för det,kommer troligen vilja klä sig i gammalrosa klänningar a la newbie för att reta gallfeber på mamma...




Kommentarer
Postat av: Lise-Lott

Med mina två äldsta var det inga problem alls att välja kläder, det var inte så hysteriskt rosa på 90-talet utan mer färgglatt. Sen tog dom på sig kläderna som var framlagda utan att säga nåt.
Men nu, med den här lilla junioren... *puh*, hon har verkligen åsikter om kläder, älskar tyll, glitter och rosa tillsammans med turkost, avskyr dock volanger och applikationer. Helst ska hon ha en ballerinaklänning så fort hon kommer hem. Jag är mer jeans, jordfärger och enfärgat, gärna mjuk lila, grönt och beige.
Det finns bra alternativ till allt prinsessigt, men det borde finnas fler och bättre :)

2015-08-27 @ 08:19:05
URL: http://minafyravaggar.blogg.se
Postat av: Emelie

Känner igen mig. Själv har jag blivit anti allt som kallas "killkläder", dvs blått, fordon och sport. Blir arg bara jag går in i en kläd- eller leksaksbutik och ser uppdelningen. Ser man sen på vuxenavdelningen så finns det ju betydligt fler färger än bara rosa och blått.

2015-08-28 @ 13:41:58
Postat av: Emelie

Blev uppretad redan på BB då vi redan där fick lappar och knappnål i blått. Och sen undrar folk varför det inte är jämställt.? Vi hade massa rosa kläder på Elias i början, va väl framförallt den äldre generationen som reagerade. Vi får ärva massa kläder å behöver egentligen inte köpa nåt alls men jag har utökat garderoben med mer färger och djurmotiv. Men tycker det är ganska svårt att hitta kläder som inte är tjejit (rosa ok men inte volanger) eller väldigt killigt...

Svar: Volanger och puffärmar kan jag bli tokig på!!
Li Blom

2015-08-28 @ 13:50:00
Postat av: Frida Forsblom

Håller med dej till viss del, men jag kan inte hålla med om att det måste sitta i bara kläderna. Tjejer kan vara starka och tuffa även om de har tyll å lull, lull och rosa. Tro mej....treåringen hör hemma är nog det största beviset på det. Hon vägrar ha nåt annat än klänning och rosa men det är inte hela hennes identitet. Hon tycket om att vara "fin" som hon säger men det hindrar inte henne från att vara allt som en tjej inte anses vara. Hon är tuff, stark och har en jävla integritet. Han är tuffare än många av hennes killkompisar i samma ålder och allt i en rosa tyllförpackning:-D och tro mej....det GÅR att att klättra i klänning och glitterskor :-D
Allt beror på vad NI väljer att ge era barn för grundvärderingar och vilket förhållningssätt ni har.
Men absolut måste vi slåss för att tjejer inte ska symboliseras med bara yta och bli bedömd för hur de klär sej eller ser ut

Svar: Du har helt rätt :) Dock inte alla föräldrar som har den inställningen tror jag...
Li Blom

2015-08-30 @ 09:06:38
URL: http://fridaforsblom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0