Vecka 4&5 + Pulszoner

Måndag:  Ofrivillig Vila. Promerade 40 min iallafall.Kardio på gym
Tisdag: Nordic power+ 5 km promenad med Mallan.
Onsdag:  Ofrivillig vila. Promenerade 40 min iallafall.Spinning
Torsdag:  45 min crosstrainer.
Medelpuls: 149
Max:166
Vilket borde innebära att jag jobbade på 67% av max under medelpulsen och 78% av max när jag jobbade som hårdast. Functional moves+yoga
Fredag: Gym-bröst,axlar,triceps+spinning express (30 min) 
Lördag: Gym-Ben+ mage
Söndag: VILA

Måndag: Gym-Rygg och biceps med Malin
Tisdag: spinning
Onsdag: Gym-axlar,bröst,triceps
Torsdag: Spinning+yoga
Fredag:  Gym-Ben
Lördag: Kardio på gym
Söndag: VILA

Olika pulszoner:
Pulszon 1: 55-65% av maxpulsen
Behagligt prattempo,träning som lämpar sig att göra med en träningskompis(som man vill tjattra med ;).
Träningen i denna pulszon  har positiv effekt på immunförsvaret,blodfetterna,insulinkänsligheten och leder till minskad mängd stresshormon i blodet. Pass i denna pulszon kan pågå länge,uppåt 90 min eller flera timmar.
Återhämtningspass i denna zon är lämplig om man är elitmotionär!
Pulszon 2: 65-75 % av maxpulsen
Förbättrar hjärtas aeroba kapacitet och effektivitet. Kroppen blir bättre på att använda fett som energikälla hos träningsvana. Träning i pulszon 2 brukar pågå minst 30-60 min,ibland flera timmar. Även denna träning är i prattempo men du andas tyngre och samtalet blir troligen lite flåsigt.
Pulszon 3: 75-85 % av maxpulsen
Förmångan att uttnyttja fett som energikälla vid högra intensitet förbättras av träning i den här zonen. Träningspassen bör vara 30-60 min långa. Du andas tungt och om du försöka prata samtidigt blir det flåsigt.
Pulszon 4: 85-95 % av maxpulsen
Jobbig träning! Detta tempo orkar du troligen hålla högst en timme. Sannolikt är det nära mjöklsyratröskeln och träning i denna zon höjer på sikt tröskeln vilket förbättrar kroppens förmåga att ta hand om mjölksyra vilket gör att du kan jobba på en högre intensitet en längre tid innan du tvingas sakta ned eller avbryta.
Pulszon 5: 95-100% av maxpulsen
Högintensiv träning som bara elitmotionärer eller elitidrottare har andledning att bedriva! Träning på denna nivå kräver många års erfarenhet av uthållighetsträning. Hård träning som gör ont och kräver god kroppskännedom och hög smärttolerans om träningen ska kunna köras effektivt och med minsta möjliga skaderisk!
-Ur boken "Uthållighetsträning. En bok för bättre resultat" av Camilla Porsman Reimhult.
Tycker att den täcker in det mesta och är perfekt om man vill få just bättre resultat eller bara lära sig lite mer om uthållighet och sådan träning.

Själv använder jag mig av "Karvonenformel" (220-ålder=maxpuls) för att fastställa maxpulsen och det blir inte alltid helt korrekt.
När det blir lite bättre underlag ute ska jag göra ett riktigt maxpulstest :)
Ska även bli bättre på att kolla vilopulsen men i höstas hade jag 53 iallafall :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0