Vill du? Eller inte?

Idag när jag simmade så fick jag sällskap i banan av två män i 35 årsåldern.
Båda var kraftigt överviktiga. 150 kilosklassen typ.
En av dom frågade om banan var 50 m.
-Nej den är 25 m,sa jag.
Det jag ville säga var:
-Bra jobbat! Fortsätt såhär!
Men jag vågade inte får jag visste inte om han skulle ta illa upp.
Det var verkligen strongt av dom att bestämma sig för att ta tag i livet!
Men samtidigt kan man ju inte låta bli att undra:
-Hur fan blir man så fett? Varför har dom inte tagit tag i livet tidigare?!
Jag har alltid varit slank trots att mina föräldrar tycker att pommes frites passar till allt och att coca-cola är livets dryck.
Jag går jättelätt upp i vikt men jag gå ner lika fort om jag anstränger mig.
Det bra generna kommer från mamma. Pappa har bukfetma och diabetes i släkten.
När jag var som "tyngst" vägde jag 55 kg,vilket absolut inte är mycket!
 Det var i aug 07,efter att jag jobbat i Norge.
I Januari 08 vägde jag 46.8 kg.
Under dom här 5 månaderna tiden hade jag halsfluss 2 gånger och var hosta/febersjuk 1 gång,vilket antagligen gav träningsuppehåll på sammanlagt minst 6 veckor.
Jag tränade lite då och då och jag åt som jag alltid gör. Om jag som inte har mycket att ta av kan gå ner 8 kg,av mig själv under en ändå ganska lång period.
Utan att träna speciellt mycket,utan att gå på någon superdiet,så varför har människor så svårt att få fingarna ur stjärten?

Jag hatar ordet motivation i träningssammanhang.
Det handlar bara om att bestämma sig om man vill eller inte.
Om en läkare säger:
-Du är allvarligt sjuk,du kommer behöva genomgå den här operationen.
Det kommer bli slitit men det kommer vara värt det i slutändan.
Ja eller nej?
Självklart ja.
Men när det gäller att vårda sin kropp innifrån och ut är frågan så jävla svår!!!
Ursäkterna är alldeles för många.
Madde skrev om tanten på gymmet. Hon är typ 70 bast med puckelrygg och hon powerwalkar på löpbandet i rasade fart. Hon är grym.
Kan hon kan fan ALLA!
Jag sugarcoatar ingenting.
Övervikt är ohälsosamt och oattraktivt.


By the way...
Idag väger jag ca 50 kg,161 cm lång.
Och som jag sagt förut:
Jag är inte ute efter att vara smal.
Jag vill vara frisk,snygg,smidig och vältränad.
Muskler före senor.
Muskler före fett.
Jag är långt ifrån där än... men jag gör mitt bästa.

Kommentarer
Postat av: ..:Sarah:..

Du är klok du Li!

och vi ä nog lika där.. jag går upp lätt som en plätt och ner nästan iaf lika lätt. ja med lätt menar jag bra mat och träning.

tyvärr är jag en sugig undersköterska som käkar kortison i över ett halvår.. vilket är lika med hej å hå 8 lg plus!! 'suck'

nu är två borta iaf och 50 kg är målet. back to my ideal=)



2008-09-09 @ 22:51:48
URL: http://sarahlinnealarsson.blogg.se/
Postat av: ..:Sarah:..

ja.. 56 kg nu.. va 58 (hemskt ju) ska bli 50 igen!!!



yoga.. mat.. promenader/jogg.. börja simma igen..

2008-09-09 @ 22:58:11
URL: http://sarahlinnealarsson.blogg.se/
Postat av: ..:Sarah:..

ska tilläggas att alla 6 kg sitter på röven.. så glöm att jag kan ha mina jeans!! men dom kryper uppåt igen nu!



läskigt det där med medicin alltså.. på en dag kom de typ. dom jeans jag hade i maj kan jag inte ha nu.. men snart igen. hua hua!!

2008-09-09 @ 23:00:40
URL: http://sarahlinnealarsson.blogg.se/
Postat av: ..:Sarah:..

håller med om simmningen där.. den måste vårdas.

men oh, hur mycket billigare blir de..? bättre än csn?

2008-09-09 @ 23:02:35
URL: http://sarahlinnealarsson.blogg.se/
Postat av: ..:Sarah:..

hahahaha jaaa så kan man ju kalla de!!

2008-09-09 @ 23:04:34
URL: http://sarahlinnealarsson.blogg.se/
Postat av: ..:Sarah:..

det var ju bar pris.. ska jag nog ta och börja simma igen. de jobbiga är den däe kallångesten som drabbar mig inna jag kommit i. hatar känslan... börjar redan dagen innan. hahahah.. de är sant! men jag gillar verkligen att simma, och det övervinner.





go´natt söta

2008-09-09 @ 23:07:21
URL: http://sarahlinnealarsson.blogg.se/
Postat av: ..:Sarah:..

funderar ännu.. kanske jag kommer=)

2008-09-09 @ 23:07:49
URL: http://sarahlinnealarsson.blogg.se/
Postat av: Starlet

Fan vad jag blev simma-sugen! :S Ska nog dit imorgon o plaska runt lite innan mitt sår nu har blivit ett sår. :)Har en gratiskupong från studenthäftet, om nu n0llekortet funkar ist för studentkortet.



Vi ses imorgon! Kram

2008-09-09 @ 23:36:40
URL: http://starletspalace.blogg.se/
Postat av: Dress Like a Princess

Godmorgon! :)

2008-09-10 @ 08:04:53
URL: http://dresslikeaprincess.blogg.se/
Postat av: Sarah

Nu var du klok! Jag förstår inte heller hur man kan låta sig själv bli så där överviktig. Visst att man kan må dåligt och bla bla bla. Men det är väl bara en till orsak att ta tag i saker, i sitt liv.



Nog för att jag inte är världens träningsmänniska (än) och aldrig har varit men jag skulle aldrig misshandla min kropp till 150 kilos tyngd! Inte ens åt det hållet! Usch.. :/

2008-09-10 @ 09:54:39
URL: http://dementedwhore.blogg.se/
Postat av: Anonym

Men snälla nån man blir ju mörkrädd när man läser ditt inlägg! Om jag fattat rätt så ska du bli hälsopedagog?? Vem f_n tror du att du kommer kunna jobba med om du har en sån oförståelse för dina medmänniskor? Tror du att man väljer att bli överviktig, alkolist, spelberoende mm? Börja med att försöka förstå orsaken till andras problem istället för att döma! Jämför inte heller dina 8 kilo med någon som har 30-40 kilo att ta av. Du borde väl veta att med den övervikten så fungerar inte ämnesomsättning som den ska + att alla kroppar fungerar olika. Blir verkligen upprörd när människor utbildar sig för att kunna hjälpa andra men dömt ut dem redan innan dem vet vilka de är!Tack för ordet!

2008-09-11 @ 18:39:07
Postat av: Elin

De jag tycker kànns lite skumt me de hàr àr att nu fòr tiden àr de sà mènga mànniskor som lider av problem med àmnesomsàttningen (som anonym skriver)fòr de àr ju uppenbarligen sè att fler mànniskor lider av òvervikt nu àn fòr bara nègra àr sedan... jag tycker de verkar konstigt att sè mènga personer fètt detta problem samtidigt (!) (fòr de àr vàl inte bara en ursàkt?) Jag tror hellre att idag finns de fler frestelser àn fòrr, och dèlig mat (som man blir tjock av)àr betydligt billigare àn hàlsosam, sjàlv lever jag utanfòr sverige sè jag vet egentligen inte hur de ser ut pè prismarknaden men hàr àr de betydligt dyrare och svèrare att kòpa en juice som inehèller bara frukt àn en sèn dàr full med en massa konstiga saker... jag àr ingen expert pè de hàr omrèdet jag tycker bara att hàlsa àr intressant, men jag kan fòr mitt liv inte fatta hur de kan vara mòjligt att halva jordklotet helt plòtsligt lider av ofungerande àmnesomsàttning! //Elin

2008-09-12 @ 16:21:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0