Mat och bak

När vi käkade på den ryska gourmé restaurangen Troikka i Finland fick vi en underbar blomkålssoppa som var helt magiskt god.
Min blev inte förtrollande men det blev god!

2 stooora portioner av Lis Blomkålssoppa:
-Lite olja
-En pressad vitlöksklyfta
-1 liter vatten
-2 buljongtärningar,grönsak eller kyckling. (Jag hade grönsak,kan tänka mig att det varit godare med kyckling)
-1 blomkålshuvud bruten i buketter
-2 dl matlagningsgrädde (eller vispgrädde eller vad du nu har)
-salt och peppar

Ha i vitlöken och oljan i kastrullen och fräs lite grann.
Ha i vattnet och buljongtärningarna.
Ha i blomkålen när tärningarna löst sig.
Ha i grädden och kryddor och koka tills blomkålen är mjuk (tog ca 20 min)
Mixa om du vill! Gött!

Sen bakade jag!

Men som vanligt fuckade receptet mig!
Det skulle bli 45 småkakor... men jag hade bara muffinsformar så jag tänkt om jag gör 2/3 delar av receptet(alltså 30 småkakor) borde jag få ca 15 -20 halvstora kakor?
-Nej jag fick 7 st!
 Här kommer receptet på 7 halvstora havrekakor med kokos:
-100 gram smält smör
-2.5 dl havregryn
-1 dl socker
-PLUS 1/2 dl kokos! (som jag la till receptet)
Blanda de torra ingredienserna och häll på smöret.
Klicka i formar och grädda i ca 10 min på 175 grader.
Blev riktigt mumsigt  faktiskt. Kom på sen att jag kunde haft i russin.

Kommentarer
Postat av: Sarah

Kakorna verkar topp! De ska jag testa nästa gång jag ska baka!

2008-09-15 @ 16:48:14
URL: http://dementedwhore.blogg.se/
Postat av: madelene

och jag ska testa blomkålssoppan... verkar ju topp!

2008-09-15 @ 19:01:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0