Fråga: Simning som träningsform!

Lina:
Simning som träningsform, kan du inte skriva lite om det? Hur mycket förbränner man osv?
 
Hej Lina!
Simning är en väldigt skonsam träningsform, liten belastning på leder, skonsamt för knän och träning för hela kroppen,musklerna belastas samtidigt som flåset får jobba. Simning är toppen för alla!
Jag väljer simning som ett komplement till min styrketräning, jag använder det som avslappning att simma, bada bastu och ha inpackning i håret :P Det är skönt att känna hela kroppen jobba och jag har börjat känna mig liiite (bara lite) klumpig i gymmet och den känslan infinner sig inte alls i vattnet.
Jag simmar bröstsim relativt långsamt utan intervaller så skulle tippa på att jag förbränner runt 200-250 kcal (tjej-161 cm-61 kg) på 1 km som tar ungefär 30 minuter. Förbränningen ser olika ut beroende på vem du är och hur intensivt du simmar.
(Den bästa träningen är den som blir av, oavsett om du förbränner mycket eller lite under aktiviteten. Huvudsaken du rör på dig och känner rörelseglädje!)
Om du som jag vill simma för avslappning/motion istället för hårdträning krävs det antingen livlig fantasi eller simma med en kompis. Man får inte många nya intryck i simhallen, längd efter längd, i en 25 meters bassäng blir det 40 längder för 1 km.
 
Jag började min "träningskarriär" med simning innan jag vågade mig in på gymmet.
Jag simmade minst 1 km per gång,5 gånger i veckan. Då låg badhuset mellan högskolan och mitt dåvarande hem så jag var alltid där före eller efter skolan/plugg.
Sen hittade jag ut i gymmet&löpspåret och det är först nu, 5-6 år senare som jag hittat tillbaka :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0