Fråga!

Hej Li! 

Jag har en träningsfråga till dig. Vad anser du är den bästa träningen för en 39- årig grabb som vill se så stora resultat som möjligt att gå ner i vikt på två veckor? Han tänker utesluta kolhydrater i kosten. 
 
Svar: Detta är lite knepigt att svara på eftersom jag inte vet vad grabben har för bakgrund och förutsättningar.
Jag utgår från att grabben är en frisk,skadefri medelsvensson. Jag kommer också svara utifrån tidsramen 2 veckor. Vid längre period kan svaret se helt annorlunda ut.
 
Men det generella tipset är ju att skära ned på kolhydraterna som han redan tänker göra. Bort med chips,popcorn,godis,sötsaker och alkohol- Gäller det 2 veckor så är det NOLL tolerans på detta. Undvik stärkelserika livsmedel- Vitt bröd,pasta,ris ersätt med quinoa,råris,mathavre etc. Inte använda kolhydraterna som bas utan som tillbehör. Äta rikligt med protein såsom kyckling,fisk,ägg osv. Fylla på med grönsaker,gärna grova grönsaker såsom sparris och broccoli. Gå aldrig hungrig men heller aldrig proppmätt.
DRICK vatten till alla måltider och därimellan. 
 
Ang träningen vet jag inte om grabben har tillgång till gym,är träningsvan osv.  Vid detta upplägg behövs endast ett par löparskor som utrusning.
Detta rekommenderar jag (för hårdkörning 2 veckor,detta kan bli 12 pass på en vecka om man räknar promenader som träning. En nybörjare kan halvera antal pass,alltså 2-4 promenader, 1-2 pass intervaller/cirkelträning. Ha alltid minst 1 dag helt fri från träning):
* Raska promenader, 40-60 min. 4-6 gånger i veckan.
* Intervaller efter förmåga. Rusa,gå,rusa. 1-3 gånger i veckan.
* Cirkelträning med egen kroppsvikt,1-3 gånger i veckan som till exempel kan se ut såhär:
-10 benböj
- 10 burpees
- 10 utfall per ben
- 10 groddhopp
-10 armhävningar
-10 jumpingjacks (krysshopp)
-10 dips på stol/soffa/låda
-10 burpees
Alla övningar utförs i rad utan vila i högt tempo, när 1 varv slutförs,vila 1 minut. Upprepa 2-4 varv.
Magträning får man gärna ta efteråt dels för att behålla stabiliteten i bålen under cirkelträningen men också för att hålla pulsen uppe under cirkelpasset.
Ex:
-10 ryggresningar
-10 Omvända crunches
-10 Spiderman plank 
Upprepa 2-4 varv.
 
Jag säger alltid till alla kunder att berätta för omgivningen att de gör en satsning och att de behöver omgivningens stöd och uppmuntran. Ingen ifrågasättning och inget tjat om fika/fredagsmys om du lever med någon som vill börja träna/nå ett mål. RESPEKTERA varandras val av livsstil.
STORT LYCKA TILL GRABBEN! 
 
Läs gärna om en annan grabb som lyckades få fantisktiska resultat på 6 veckor <----
 
Har ni frågor till mig? Kommentera på bloggen eller maila [email protected]

Kommentarer
Postat av: Therese

Hej Li!

Tack snälla för ditt svar <3. Nu är det hårdkörning! Och han är verkligen motiverad.

kram från Therese

2013-07-22 @ 10:28:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0