Mat är inte dyrt och krångligt

Får ofta höra att det är krångligt och dyrt att laga nyttig mat vilket jag verkligen slår bakut när jag hör. Jag älskar visserligen att laga mat men jag krånglar aldrig till det och råvaror behöver inte vara dyrt!
Tycker vi fick väldigt mycket mat av hyfsad kvalité denna vecka:
1 aubergine
2 avokado
1 kg färskpotatis
1 kg palsternacka
3 liter fil
1.5 liter mjölk
Bulgur
Couscous
1 kg fullkorns dinkelmjöl
500 gram fullkorns spirali
2 celsius
6 fläskkotletter
6 laxfileér
Lufttorkad skinka
500 gram frysta hallon
250 gram frysta granatäpplekärnor (SÅ bra att det finns,krångligt att få ut dom från granatäpplet)
3 grapefrukt
2 flaskor med citronjuice
1000 gram krossade tomater
Turkisk yoghurt
20 ägg
250 gram riven mozzarella
= 530 kr
 
 Beroende på säsong ligger våran matkonto runt 3500-5000 kr (Detta inkluderar självklart andra hushållsartiklar som tvättmedel,shampoo och även hundmat). Vi har budget på 4000 men det ska jag jobba på att slipa! Ju mer snacks och "utfyllnad"(glass,läsk,godis,chips,färdiga såser,kex,sylt,bakverk) man köper desto högre blir matkostnaderna utan att man fått någon egentlig mat!
 
Mina tips:
-Slopa utfyllnaden som sagt! Har man inte godsaker hemma behöver man inte frestas av dom heller.
Hellre mat tätt med näring än mat tätt med kalorier,socker och fett...
 
-Höfta! Följ inte recept slaviskt,det behövs sällan. Dessutom kan man strunta i massa ingredigenser som står och samlar damm sen...
 
-Handla råvaror efter säsong! Godare och billigare.
 
-Leta specialerbjudanden!
 
-Följ alltid en inhandlingslista!
 
-Handla aldrig hungrig!
 
-Planera planera planera! Det är aldrig kul att komma på vad man ska laga efter en lång dag på jobbet och magen skriker efter mat.
 
-Planera planera planera mera. Matlådor är ju tyvärr lösningen på typ allt även om dom är jävligt jobbiga att göra när man kommer hem på kvällen och bara vill däcka.... Frys in! Annars har jag alltid en flaska vatten och fryspåse med mandlar,valnötter och gojibär med mig i väskan som mellis.
 
-Ägg är mirakelmat. Billigt,nyttigt,mättande. Perfekt mellanmål,kokt,stekt eller rå i smoothie.
 
-Fryst frukt&grönsaker är oftast billigt och blir inte dåligt  som designkvistar blir ;)
 
-Handla i "skov". Ska man köpa räkor,kyckling,kött och fisk samtidigt blir det oftast dyrt. Köp kyckling&räkor denna vecka och köttfärs&fisk nästa till exempel och planera måltiderna utifrån det.
 
Alltid i min kyl:
-Ägg
-Mjölk
-Rotfrukter
-Vitlök
Alltid i min frys:
-Hallon
-Egen plockad svamp
-Kyckling
-Räkor
-Fisk
Alltid i mitt skafferi:
-Gryn av olika slag
-Linser
-Nötter
-Kryddor
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Madelene

Älskart!! Mer sånna här inlägg!

2012-09-01 @ 10:16:48
URL: http://enbildtill.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0