Nr 25-Så sover jag

Jag har varit sömnstörd i hela mitt liv.
Sov lite som bebis, hade stora insomningsvårigheter som barn och som vuxen så har det fortsatt.
Det tar minst 1 timme för mig att somna och sen sover jag ganska oroligt. Snurrar,vrider och vänder och vaknar nästan alltid med allt hår i ett bo uppe på huvudet,drömmer ofta mardrömmar.
Men det har faktiskt blivit lite bättre,jag kan tex powernappa nu vilket aldrig gick förr.
När jag var liten skulle vi alltid vila innan olika högtider (sista april,nyår etc) för att vi skulle orka men jag lyckades aldrig vila och jag visste inte vad "en god natts sömn" var förrän jag var 18 år.
Det går ju lite i vågor såklart men just den här veckan sover jag bra,har bara drömt 1 mardröm och har inte hört när Fredrik har gått upp vilket är superpositivt :D

Kriterier för sömnstörningar:
-Förkortad sömn (> 90 min mindre än tidigare)
-Lång insomnandetid (mer än 45 min)
-Upprepande uppvaknanden (mer än fem,med svårigheter att somna om med lång vakentid)
-För tidigt morgonuppvaknade (>60 min för tidigt)
-Kraftiga mardrömmar

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0