Oförstående och smal.

Kommentar från anonym:
Men snälla nån man blir ju mörkrädd när man läser ditt inlägg! Om jag fattat rätt så ska du bli hälsopedagog?? Vem f_n tror du att du kommer kunna jobba med om du har en sån oförståelse för dina medmänniskor? Tror du att man väljer att bli överviktig, alkolist, spelberoende mm? Börja med att försöka förstå orsaken till andras problem istället för att döma! Jämför inte heller dina 8 kilo med någon som har 30-40 kilo att ta av. Du borde väl veta att med den övervikten så fungerar inte ämnesomsättning som den ska + att alla kroppar fungerar olika. Blir verkligen upprörd när människor utbildar sig för att kunna hjälpa andra men dömt ut dem redan innan dem vet vilka de är!Tack för ordet!

Jag förstår att jag kan verka oförstående!
Att bli överviktig (till den grad av ca 150 kilo som mannen i bassängen) handlar ju om val.
Att säga att man blivit 150 kg tung bara pga störd ämnesomsättning är ganska skruvat.
Man blir inte 150 kg tung genom att äta sunt men har en dålig ämnesomsättning. Hur blir folk tjocka?
Jo de äter fel och tränar lite eller inte alls och har någon bakomliggande orsak som försvårar ett lättare liv.
Sen finns det sjävklart människor som har olika störningar med förbränningen men inte alla. Man väljer  dålig mat framför det man vet är bra! Övervikt om något handlar ju om val! Mat,spel,sex och alkohol är något man väljer att ta till överdrift,det är något alla gör men vissa personligheter har lättare att bli beroende. Inlägget handlade om att göra VAL.
Jag tycker att det framgick att jag var jätteglad att mannen var i bassängen.

Jag tycker inte att jag dömt ut någon... Självklart går det inte att göra en rättvis bedömning på någon man hälsar på i en bassäng. Det första jag (och det flesta andra) ser är ju den enorma kroppshydda mannen hade.
Kroppen är ens tempel,hur du ser ut är ju det folk först ser! Jag kan vet att jag kan vara jävligt ytlig och det är inget jag är superstolt över. Men jag är intresserad av hälsa och träning och iochmed det så är jag intresserad av olika kroppar och hur det blir som det blir. Hade jag varit frisör kanske jag tänkt på mannens hår istället!

P.S
Jag tycker det är otroligt fegt att skriva ett sån hetlevrad kommentar ANONYMT.
30-40 kilo säger du? (för det verkar ju inte vara en siffra tagen ur luften;)
Hör av dig så kan vi snacka och jag kan försöka att förstå varför du inte vill/kan gå ner i vikt.
Jag har hört att jag är ganska bra på att peppa...

Kommentarer
Postat av: sara

jag hatar när alla skriver elaka kommentarer Anonymt. Fan, vill man mig något så stå för det! Det är därför jag har valt att godkänna kommentarerna först, för att jag vill kunna ta bort alla elaka kommentarer.

2008-09-11 @ 20:39:30
URL: http://sara1988.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag håller verkligen med "anonym" och nu väljer jag själv att vara det! Skiter i vad du tycker om det! Det är pinsamt att titta på vad du och Sarah skriver till varandra, hon verkade så bra i början men nu skäms jag över hur hon är!! Ytliga människor är det värsta jag vet, det är ett under om du får ett jobb efter din utbildning, både du och Sarah föresten, hur kan man ha den inställningen gentemot andra människor?! Helt sjukt och VÄLDIGT omoget! Ditt inlägg är skrattretande! Du verkligen dum-förklarar dig själv! Skäms du inte?! Oj oj oj säger jag bara! Du har verkligen kasstat bort dina pengar på en utbilding som du verkligen inte har någon nytta av. Jag menar det lär ju knappast gå bra för dig i skolan om du tror att övervikt och drogmissbruk m.m handlar om val, att överhuvudtaget kläcka ur sig något så korkat är för mig obegripligt! Man ska inte dömma folk man inte känner, men när det kommer till dig kan jag nog lugnt påstå att du nog är en väldigt trasig människa eller nåt?! Brist på kärlek eller försummad som barn kanske?! Vad vet jag men något är det ju. Tack för mig!

2008-09-11 @ 23:55:17
Postat av: Sarah

Men snälla... Jag är så JÄVLA less på alla som håller alla SJUKLIGT osunda och feta människor om ryggen hela tiden.



Fan vad vi ska ha förstående och tycka synd om dem hela tiden... Nog för att vissa faktiskt är sjuka på något sätt men långt ifrån ALLA. Och då tycker jag inte att det är riktigt okej ens att anta att alla är sjuka heller.



Jag är så less på alla moraltanter...

2008-09-12 @ 10:00:12
URL: http://dementedwhore.blogg.se/
Postat av: ..:Sarah:..

klart det handlar om val!!

det är DU som tar handen mot munnen varje gång du äter.. du har ett val om VAD du äter. vafan.. 'suck för folk'



och ja, en liiiten % är sjuka, men ge er för fan!!

2008-09-12 @ 11:19:31
URL: http://sarahlinnealarsson.blogg.se/
Postat av: Em

Jag tror dock att det alltid är bättre att övertyga folk om ens egen "teori" genom positiv kritik eller påpekande :) Om man vill att överviktiga eller osunt smala ska börja fundera över sin vikt och hälsa så måste man nog försöka närma sig detta problem på ett vis som kan vara motiverande för ALLA oavsett om det handlar om psykisk ohälsa kombinerad med fetma/övervikt eller enbart ren och skir lathet.



Ingen blir motiverad, intresserad eller vill göra något som uppfattas som en tvång. Så tror jag iallafall :) Men å andra sidan, jag har aldrig varit tjock eller jättesmal - ganska normal (nu får jag kanske massa kommenterar som säger att jag inte är det, men det är min personliga uppfattning av mig själv iallafall) måste jag nog säga, och därför intalar jag mig inte heller att jag har en susning om hur det är att vara överviktig eller underviktig. Tror det är svårt att veta! Men ja bra debatt hursomhelst, folk har ju som bekant olika åsikter och tur är väl det.



ps. hittade hit via finaste Sarah!

2008-09-12 @ 17:30:27
URL: http://geekess.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0