Träningsavundsjuka

Jag tror att många som tränar regelbundet(framför allt tjejer) blir utsatta för träningsavundsjuka.
"Ska du inte ha en kaka/tårta/läsk/glass?? Varför inte?! Du är är så smal!"
Eller "Du tränar väl så mycket ändå,inte behöver du träna idag?"
Detta sägs ofta av människor som inte tränar själva.
Personligen skulle jag aldrig säga till någon "Men den där kakan ska väl inte du äta,du är ju ganska tjock...?"
eller "Det var väl bra länge sedan du tränade,du kanske ska göra det?" Då får man ju en smäll på käften! Det är ju ett sånt jävla smygande kring övervikt,men man får tydligen ge negativa kommenterer fritt till människor som väljer att leva ett hälsosamt liv.
Jag tror det handlar om avundsjuka och okunnighet.
För kommentarerna kommer knappast från din träningspolare eller någon annan som tränar regelbundet.
De kommer från din kompis,pojkvän eller släkting,alla med 10-15 kg extra.
Kroppen ska utsättas för fysisk aktivitet minst 60 minuter om dagen,hur många gör det egentligen?
Är det då konstigt att någon tränar 3-5 ggr i veckan?
Bara jävligt hälsosamt säger jag,att folk tycker att det är mycket bevisar ju bara att vi är på väg mot lathet och fetma.
När någon sagt till mig att jag tränar för mycket skrattar jag högt.
Den enda träningen jag gör är att jag motionssimmar,vilket är sjukt skonsamt mot kroppen,alla kan göra det,från pensionärer till skadade på väg tillbaka.
Man kan inte "övermotionera" bröstsim,jag doppar ju inte ens håret för fan!
Jag blir arg bara jag tänker på hur idiotiskt det är.

"Du är så smal,du behöver inte träna"
är en kommentar jag fått någon gång men mest hört när andra fått den.
Den är vidrig.
Jag tränar absolut inte för att vara smal eller gå ner i vikt.
Jag tränar för att vara stark,snygg och smidig.
Jag vill inte titta tillbaka på den bästa tiden i mitt liv och tänka"Om jag bara varit 10 kg lättare."
Jag tränar för att jag ska må bra,fysiskt och psykiskt.
Jag blir glad av att röra på mig,jag får göra något bara för mig och tänka igenom saker och ting.
Ju mer jag vårdar min kropp ju mer får jag tillbaka.
Ju mer jag tar hand om mig själv,ju mer självförtroende och självkännedom om min kropp får jag.
Jag tränar för att jag älskar mig själv och vill ha en stark och frisk kropp så lång tid som möjligt.
Och även fast jag tycker om att träna så älskar jag att krypa upp i soffan med en chokladkaka.
Allt handlar om balans och det tror jag att jag har.
Och ingen ska säga emot.

Kommentarer
Postat av: Sarah

Ja folk är riktigt korkade på det där sättet faktist... visst, man kanske inte behöver träna 5 gg i veckan om man inte vill men det är ju knappast farligt att göra det.. hehe ^^

2008-06-02 @ 17:46:34
URL: http://dementedwhore.blogg.se/
Postat av: ..:Sarah:..

fan va jag diggar dig=)

det luktar länk! ;-)

2008-06-02 @ 20:36:44
URL: http://sarahlinnealarsson.blogg.se/
Postat av: Emelie

Så himla bra skrivet!

Ha en bra dag!

2008-06-03 @ 21:56:45
URL: http://emmi82.blogg.se/
Postat av: Marie

Hur många gånger har jag inte tänkt samma sak... Hade planerat att skriva ett liknanade inlägg själv men nu har du ju redan gjort det :) Kalasbra!

2008-06-04 @ 08:56:17
URL: http://www.meramarie.blogspot.com
Postat av: Petra

Det första jag fick höra efter att ha kämpat med både kost och träning (och ÄNTLIGEN gått ner i vikt) var: Men USCH vad smal du är!



Precis som du säger, inte fan säger jag "USCH vad tjock du är!" till någon?



Tack för ett bra inlägg!

2008-06-12 @ 18:22:24
URL: http://pejtras.blogg.se/detox

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0