Sant!

"Rousseau menar att självkärleken-l’amour de soi même,kärlek till det egna jaget är nödvändigt för människans överlevnad, för ur självkärleken kommer kärleken till andra.
Kärlek till sig själv och andra är den högsta mänskliga dygden.
Självkärlekens motpol är egenkärlek,l’amour prope som uppstår när man jämför sig med andra och anser sig själv vara mer värd. Egenkärleken är grund för lasten och uppfattningen att människor har olika värde,att känna l’amour prope är ett hot mot den geniunia kärleken,lyckan och oskulden."



Jag är jämför mig superofta med andra människor och jag anser faktiskt att människor har olika värde(inte nödvändigtvis att jag är värd mer än någon annan)
Det måste jag sluta med och bli självkär istället.
Det ska jag komma ihåg: l’amour de soi même.
Vackra ord.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0